Hyvä-paha palautesilmukka
Puhelimen ruutu välähtää ja päästää iloisen äänimerkin. Silmät siirtyvät kohti ruutua: ”Uusi viesti”. Avaat näppäinlukon ja napautat ruudulla näkyvää ilmoitusta. Kaikki tapahtuu vaivattomasti, tuntuu kuin sinut olisi ohjelmoitu toimimaan näin. Tunne on oikea, sinut on ohjattu palautesilmukkaan ja olet jo syvemmällä kuin arvaatkaan…
Jos koet alun tarinan vieraaksi, olet onnekkaiden joukossa. Monille ihmisistä yläpuolelta löytyvä pohjustus on arkipäivää. Joka tapauksessa, tähän aiheeseen jokaisen on syytä hieman perehtyä.
Olen viimeaikoina tutustunut kirjallisuuteen ihmisten tavoista ja siihen kuinka tavat muodostuvat aivoissamme. Hämmästyttävintä on ollut huomata kuinka syvälle tiedostamattomat tekomme menevät ja luovat meille illuusion hallinnan tunteesta.
Käyn tässä kirjoituksessa läpi miten tavat sekä tavat muodostava palautesilmukka, vaikuttavat toimintaamme sovellusten kautta.
Miten tavat muodostuvat?
Käydään aluksi läpi sitä, kuinka muodostat itsellesi uusia tapoja elämääsi. Kirjassaan Tapojen Voima (The Power of Habit) - Charles Duhigg kuvaa tapojen muodostumista kolmella vaiheella:
Merkki - Tämä on merkki joka aktivoi sinut suorittamaan jonkin rutiininomaisen asian. Esimerkiksi: Istut aamupalapöytään väsyneenä.
Rutiini - Rutiini on se tapa mitä alat suorittamaan automaattisesti Merkin saatuasi. Siirryt kahvinkeittimen luokse ja keität täyden pannun oikein vahvaa kahvia.
Palkinto - Lopuksi saadaan Palkinto Rutiinin suorittamisesta. Huoneen täyttää kahvin tuoksu ja pääset nauttimaan aamukahvistasi, joka herättää aivosi horroksesta kohti uutta päivää. (Tämä on muuten huono tapa, mutta hyvä esimerkki tapojen voimasta.)
Tämän palautesilmukan kaltaisen kiertokulun kuljemme läpi lähes kaikessa toiminnassamme. Aivot saavat tiedon, aivot käsittelevät sen, saamme joko negatiivisen tai positiivisen vastauksen, jatkossa aivomme toimivat tämän palautteen pohjalta.
Mikäli palaute on positiivinen aivot kiinnittävät tapahtumaan hyvänolontunnetta ja tätä tunnetta aletaan janoamaan lisää, jolloin luodaan täydellinen ympäristö tavan muodostumiselle.
Mikäli ihmisten tavat ja niiden tarkempi toiminta kiinnostaa, suosittelen tutustumaan Duhiggin kirjaan. Jatketaan nyt kuitenkin tämän lyhyen kuvauksen jälkeen tapoja luovien sovellusten pariin.
Tapoja luovat sovellukset
Nyt kun tiedämme tapojen muodostumisen perusteet, voimme alkaa miettimään palautesilmukan toimintaa sovelluksissa.
Tämän päivän huippusovellukset ovat mestareita hyödyntämään palautesilmukoita. Alustuksessa mainitsin, kuinka silmukka käynnistyi ulkoisen ärsykkeen (push-ilmoitus) kautta. Ollaan kuitenkin tultu jo vaiheeseen, jossa sovellukset eivät enää tarvitse mitään ulkoista ärsykettä. Merkiksi silmukan käynnistämiseen, voi riittää sekunnin kestävä tylsyyden tunne, joka välittömästi laukaisee Rutiini-vaiheen palautesilmukasta.
Tylsää... Olisikohan Facebook tai Instagram-feediin ilmestynyt kavereilta jotain uutta?
Tämä hetken kestänyt ajatus käynnistää silmukan ja loppu on historiaa. Mielenkiintoista on myös se, kuinka aivosi eivät ole lopulta kiinnostuneita siitä tuottaako palautesilmukka jatkuvasti hyvän palautteen. Aivoillesi riittää muisto siitä kohokohdasta, joka silmukan aikana on joskus saatu. Tämän huippukohdan metsästämistä sitten jatketaan tietoisesti tai tiedostamatta, joka kerta kun lähdet silmukkaa suorittamaan.
Noh, ehkä katson myöhemmin uudestaan. Silloin siellä on varmasti jotain siistiä…
Nämä vaiheet voisivat jo selittää jollain tasolla tapoja luovien sovellusten toiminnan. Mutta; aiemmin mainittuihin palautesilmukan vaiheisiin on mahdollista lisätä vielä yksi uusi vaihe. On havaittu, että ennen kuin olet valmis luomaan henkisiä linkkejä sovellusten kanssa, sinun tulee tehdä Sijoitus.
Sijoitus
Toisin kuin Rutiinin jälkeen välittömästi saatava Palkinto, Sijoitus on resurssiesi laittamista asiaan, josta tulet saamaan tulevaisuudessa hyötyä.
Palautesilmukan tapauksessa puhutaan harvemmin kuitenkaan rahallisesta sijoituksesta, kuten voisi nopeasti ajatella. Sosiaalisen median palvelut ovat hyvä esimerkki Sijoituksen tärkeydestä. Käydään seuraavaksi Sijoitus läpi niiden kautta.
Some-palvelut kannustavat sinua jatkuvasti lisäämään tekstiä, kuvia tai videoita alustalleen. Joka kerta, kun lataat sisältöä palveluun, sijoitat siihen aikaasi. Lataus lataukselta tämä kasvattaa sinun ja palvelun välistä tunnesidettä. Sijoituksena toimii myös aktiivinen läsnäolo palvelussa. Mitä enemmän tykkäät ja kommentoit, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys palautesilmukan uudelleenkäynnistymiseen Merkin kautta.
Sijoitus laittaa huomaamattomasti ihmisen tekemään työtä sovelluksen eteen.
Huomaamatta muodostat itsellesi digitaalisen päiväkirjan, jonka pois heittäminen tuntuu koko ajan vaikeammalta. Eikö tuntuisikin suorastaan typerältä tyhjentää kaikki sisältö omasta suosikki some-palvelustaan? Jos tunne on tämä, palvelu on onnistunut määrittämään äärimmäisen hyvin palautesilmukan viimeisen vaiheen eli Sijoituksen.
Toinen hyvä esimerkki on Spotify-musiikkisovellus. Aina kun kuuntelet musiikkia Spotifyn kautta, ohjelma oppii tunnistamaan paremmin musiikkimakusi. Spotifyn automaattisesti luodut soittolistat kykenevät tarjoamaan sinulle joka viikko uusia sulosointuja korvillesi. Mitä enemmän aikaa sijoitat Spotifyyn sen paremmaksi koet palvelun. Ja sitä helpompi sinne on aina palata.
Sijoituksen yksi päätarkoitus onkin nostaa ihmisen ja asian välistä tunnearvoa ja samalla hankaloittaa siitä luopumista.
Vielä yhtenä mielenkiintoisena esimerkkinä Sijoituksesta haluan mainita IKEAn. Yritys toimii täysin päinvastoin kuin kaikki muut huonekaluvalmistajat ja laittaa asiakkaan kasaamaan itse omat huonekalunsa. Miksi? Toki ensimmäisenä on varmasti kustannukset, mutta on tehty myös toinen havainto. Huonekalujen kasaaminen nostaa kokemaasi tunnesidettä tuotteeseen, koska olemme nähneet vaivaa sen kokoonpanoon.
Lukeeko sovellukset ajatuksiamme ja valloittaako robotit maapallon?
No ei varmasti, ainakaan ihan vielä. Nämä ajatukset aivojasi ohjaavista sovelluksista saattavat äkkisiltään kuulostaa pelottavilta ja osittain ehkä ovatkin sitä. Tämä on kuitenkin jo olemassa olevaa maailmaa, eikä siltä voida välttyä.
Olennaiseksi tuleekin, että pystymme tunnistamaan milloin toimimme jonkin tavan tai palautesilmukan mukaisesti. Näin varmistamme, ettemme joudu tämän aivojemme alkeellisen vietin väärinkäyttämäksi. Kun ymmärrämme tapojen ja palautesilmukoiden perusluonteen, voimme hallita paremmin itseämme ja aivojamme.
Löydätkö omasta puhelimesta tai tietokoneesta sovelluksen, johon pystyt palautesilmukan vaiheet sovittamaan?
Eikä pidä unohtaa; tapoja luovilla sovelluksilla on myös hyviä vaikutuksia ihmisen elämään. Uusien tapojen luonti sovelluksen kautta, voi olla asia, joka halutaan saavuttaa. Monet urheiluun liittyvät sovellukset ovat hyviä esimerkkejä näistä. Ne tarjoavat kannustavan ympäristön uusien hyvien tapojen luomiseen. Ja onhan sieltä Spotifystäkin mukava välillä löytää jokin uusi korvamato soimaan päähän. Pelkästään sillä Sijoituksella, että kuuntelee omaa lempimusiikkiaan.
Luettavaa ja lähteet:
Duhigg, C. (2012). The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business.
Eyal, N. (2014). Hooked: How to Build Habit-Forming Products.